Case | Borgerservice Tønder

Der bliver stillet nye krav til den kommunale borgerservice

Fremover skal de kommunale velfærdsydelser være differentierede i forhold til borgernes forskellige behov og livssituationer. Borgerne kommer til Borgerservice med en forventning om at blive set, hørt og forstået. Borgeren forventer, at medarbejderen er i stand til at yde individuel service og at finde frem til den velfærdsydelse og løsning, der passer lige præcist til den enkelte borgers behov og livssituation.

Digitaliseringen stiller også krav til at kunne aflæse, hvilken form for hjælp borgeren har brug for - til på sigt - at kunne betjene sig selv helt eller delvist.

En anden måde at møde borgerne på

Kontakten med borgeren får således på mange måder en anden karakter. For medarbejderne gælder det i mindre udstrækning end tidligere om at kunne regler og lovstof og i højere grad om at kunne kommunikere, samarbejde og finde veje sammen med borgeren. De skal kunne guide og medbetjene borgerne til at løse mange af opgaverne selv, hvilket ofte foregår digitalt.

Det kalder på helt nye kompetencer hos medarbejderne med borgervendt kontakt, fordi opgaveløsningen fordrer en anden måde at møde borgerne på.

Praksis kompetenceudvikling med Dualog

I samarbejde med ledere og medarbejdere i Tønder Kommunes Borgerservice har firmaet Dualog udviklet et koncept for praksisnær kompetenceudvikling, der klæder ledere og medarbejdere på til de nye udfordringer. Den fælles opstartsdag for ledere og medarbejdere i Borgerservice fandt sted i oktober 2015.

Et meget lærerigt og udviklende forløb

Marianne Valentin, daglig leder af Borgerservice, og Borgerservicechef Thomas Dam udtaler: ”Uddannelsesforløbet med Dualog har igangsat en udvikling af et profilværktøj, som kan afdække kompetencerne hos henholdsvis ansatte medarbejdere og i forbindelse med fremtidige rekrutteringer. Derudover kan værktøjet understøtte en coachende tilgang fra ledelsen samt bruges i forbindelse med medarbejderudviklingssamtalerne.

Alt i alt har forløbet været meget lærerigt og udviklende for hele Borgerservice. Den har formået at danne et grundlag for identitetsskiftet fra rollen som primær sagsbehandler til understøttende vejleder, der i højere grad bruger dialogen til at inddrage borgeren i løsningen af vedkommendes samlede situation. Endelig fungerer forløbet som en overordnet katalysator for en videre udvikling af både medarbejdere og Borgerservice som helhed.”

Træning af kommunikationsfærdigheder

Fokus for konceptet er udvikling og træning af kommunikationsfærdigheder, der styrker den enkelte medarbejders kompetencer som kommunikator og samarbejdspartner i den borgervendte kontakt.

Det er designet på to grundlæggende præmisser:

1) Læringsprocesser, der både er fælles (temadag), og individuelle (profileringssamtaler)

2) En dynamisk vekselvirkning mellem teori og praksis, hvor anvendelse og omsætning i egen konkrete praksis er formålet.

Den samskabelsesproces, der er sat i gang, kører stadig i tæt samarbejde mellem medarbejdere og ledere. 

Konceptet er visuelt fremstillet nedenfor. Klik for at se visuel tegning i stor.

1. Dine cookie settings
Funktionelle cookies, marketing og tracking
Cookies der giver os mulighed for at analysere webstedets anvendelse, så vi kan måle og forbedre ydelsen, og cookies der bruges af reklameselskaber eller annoncerende selskaber til at slå annoncer op, som er relevante for dine interesser.
 Alle

Nødvendige cookies
Cookies der er nødvendige for sidens funktionalitet.
 Nødvendige


2. Dette website anvender cookies

En cookie er en lille tekst-fil, som vi gemmer på din computer for at kunne holde styr på, hvad der sker under dit besøg og for at kunne genkende computeren.
En cookie indeholder kun tekst, er ikke et program og indeholder ikke virus.

3. Formål med cookies på vores website:
Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere. Cookies hjælper os desuden med at få overblik over dit besøg på hjemmesiden, så vi løbende kan optimere og målrette hjemmesiden til dine behov og interesser. Cookies husker f.eks., hvad du har lagt i en eventuel indkøbskurv, om du tidligere har besøgt siden, om du er logget ind og hvilket sprog og valuta, du gerne vil have vist på hjemmesiden. Vi bruger også cookies til at målrette vores annoncer over for dig på andre hjemmesider. Helt overordnet anvendes cookies således som del af vores service til at vise indhold, der er så relevant som muligt for dig.

4. Sådan sletter eller blokerer du for cookies i din browser
minecookies.org/cookiehandtering


5. Liste over brugte cookies:
NavnFormålUdbyderUdløber
SL_CA/B TestningSmartlook2 år

Vi bruger cookies til at tilpasse vores indhold og annoncer, til at vise dig funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik.
Vi deler også oplysninger om din brug af vores website med vores partnere inden for sociale medier, annonceringspartnere og analysepartnere. Få flere oplysninger

OK Læs mere